Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

REVIEW | VIDEODROOM: LE MOTEL & ANTOINE DE SCHUYTER | VOORUIT

REVIEW | MUZIEK
wo 09.10.2019 | 20:30

door Brecht Nijssen

Vooruit, als vanouds de plek waar het allemaal mag en kan. Vooral tussen 9 en 18 oktober, wanneer het in samenwerking met Film Fest Gent onderdak verschaft aan VIDEODROOM. Een negendaagse kruisbestuiving van muziek, cinema, beeld en geluid. De 9 Days Off van het witte doek! Wij gingen langs tijdens de première, met Le Motel & Antoine De Schuyter, Corrupted, DTM Funk en AliA.

Antwerps producer Corrupted stak van wal in een kubusvormige kooi, waarop beelden van Japanse kois, gestileerde maskers, een alziend oog en ogenschijnlijk willekeurige woorden geprojecteerd werden. Zelfontworpen en getiteld: Delusion. De beats waren doorgaans beter dan de beelden en die rap intermezzo van z’n stadsmatties was nu niet bepaald een meerwaarde maar hey, ieder z’n flav. Corrupted bracht in ieder geval een zeer smaakvolle sound die niet zou misstaan in de catalogus van labels als Brainfeeder.

De Schuyter bricoleerde live een beeldenstroom die perfect aansloot bij de organische beatmakelarij van zijn partner.

Le Motel, u wel bekend als producer van onder andere Roméo Elvis en Veence Hanao, kwam samen met beeldend kunstenaar Antoine De Schuyter zijn nieuwe AV-show voorstellen. Te midden van een ruitvormige lichtinstallatie stonden ze zij aan zij de knoppen te bedienen. Terugdraaiende watervallen, verdraaide natuurdocumentaires en digitale zwammen die ineens de hoepelrok van een Afrikaans stamhoofd vormden, De Schuyter bricoleerde live een beeldenstroom die perfect aansloot bij de organische beatmakelarij van zijn partner.

 

Die partner stond solo en zelfverzekerd op het podium met een frisse mix van oud en nieuw. Het nieuwe werk lijkt wat donkerder, ijziger maar ook energieker en mystieker dan frivole oldies als Lullaby. Le Motel haalt dan wel voornamelijk zijn klanken uit het bos, hij blendt naadloos meerdere stijlen in één nummer en verstopt zo zelfs ergens achterin een streepje jungle. Het genre, niet het oerwoud. Een tamtam verklapte ons dan ook dat er spoedig nieuw materiaal aan zit te komen waar wij alvast ongeduldig naar uitkijken.

Disco met de hitte van een Zuid-Amerikaans schiereiland, excentrieke electro en het type zoetgevooisde neo-soul waar D’Angelo nog kaas van zou eten.

DTM Funk ging op dat tropische elan verder en luidde de afterparty in met een intro van vogelgeluiden die het publiek voorzichtig lokte in de richting van zijn habitat. Disco met de hitte van een Zuid-Amerikaans schiereiland, excentrieke electro en het type zoetgevooisde neo-soul waar D’Angelo nog kaas van zou eten. Funk’s atypische platenkeuze en timing om van het ene naar het andere ritme te schakelen zorgen ervoor dat je er met momenten je vinger echt niet kan opleggen. Dat alles met een koptelefoon waarvan de ene schelp zo nu en dan los bengelde. Een vakman!

 

De harde kern werd bediend door AliA, die met haar karakteristieke UK-sound en jazzy house de laatste restjes wegveegde. Ze was ons trouwens al eerder dit jaar bevallen in de Boiler Room van Listen Festival, waar ze niet geheel toevallig de lineup deelde met Le Motel en DTM Funk. Dat het voor herhaling vatbaar was is dus bij deze bevestigd.

 

Foto's: www.feedepauw.com

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓