Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

FOCUS ON GERMAN CINEMA | FILM FEST GENT 2020

PREVIEW | FILM
di 13.10.2020 | 19:15

door Simon Santens

 

De wedergeboorte van de Duitse cinema? De stelling lijkt simplistisch, maar bevat een kern van waarheid. Na het Duitse expressionisme aan het begin van de jaren 1920 (denk aan Das Cabinet des Dr. Caligari van Robert Wiene) duurde het tot de jaren 1960 vooraleer de Duitse cinema zich terug op de kaart zette. In 1962 ontstond de Neuer Deutschen Film met als exponenten R.W. Fassbinder, Wim Wenders en Werner Herzog. De artistieke en economische laagconjunctuur vroeg om een nieuwe film. Nu, enkele decennia later, krijgen namen als Christian Petzold en Angela Schanelec het gezelschap van een nieuwe en jonge garde binnen de Berliner Schule. De Duitse cinema schittert opnieuw. Daarom werpt Film Fest Gent haar blik tijdens deze editie op deze filmmakers én oude classics. Tumult.fm schotelt een interessante en opwindende mix van deze nieuwe garde en gevestigde waarden voor.

15.10, 16.10 & 21.10: Ein Fish, der auf dem Rücken schwimmt

Met Ein Fish, der auf dem Rücken schwimmt schetst Eliza Petkova een portret van een indringende driehoeksrelatie. De blonde Andrea zwemt het leven binnen van een Philipp en Martin, vader en zoon. Zij verloren recent hun echtgenote en moeder. Wanneer ze bij hen intrekt, vult Andrea vult de leemte van haar voorgangster in. Beide mannen vinden troost en liefde bij haar, terwijl we een glimp opvangen van hun kwetsbaarheid en de leegte die van hen binnenuit verteert.

14.10, 15.10 & 18.10: Exil

Visar Morina’s karakterstudie Exil focust op de naar Duitsland geëmigreerde Kosovaar Xhafer. Wanneer hij een dode rat aan zijn voordeur aantreft, voelt Xhafer zich geviseerd. Ook op het werk wordt hij lastig gevallen en gewezen op zijn migratieachtergrond. Hij raakt sociaal geïsoleerd en verliest langzaamaan grip op zijn eigen identiteit en de werkelijkheid. Exil bezit bovendien een persoonlijke lading. Morina schrijft immers eigen ervaringen als economische migrant van zich af.

14.10, 15.10 & 18.10: Und morgen die ganze Welt

Luisa, een twintigjarige vrouw, sluit zich aan bij Antifa. Wanneer zij gevoelens ontwikkelt voor een van de voortrekkers binnen haar groep, glijdt ze gewillig mee met de beweging. Tot plots de harde realiteit haar inhaalt: Antifa staat op het punt het opkomende neonazisme met geweld te bestrijden. In Und morgen die ganze Welt toont Julia von Heinz een actueel vraagstuk over de strijd tussen extreemlinks en -rechts. Het standpunt van Luisa levert een relevante film op, wetende dat de verkiezingen in Amerika in aantocht zijn en Donald Trump in Antifa een geliefkoosde vijand ziet om zijn herverkiezing kracht bij te zetten.

14.10 & 19.10: Die bleierne Zeit

In de politieke film Die bleierne Zeit (1981) focust Margarethe von Trotta op twee zussen, Christiane en Gudrun. De ene was als kind opstandig en schrijft nu voor een feministische krant, de andere altijd braaf maar als terroriste in de gevangenis beland. Von Trotta’s psychosociale studie van Duitsland deinst niet terug voor enige kritiek. Ze creëert een schizofreen beeld van het land waar schaamte voor het naziverleden en terrorisme in scherp contrast komt te staan met de huidige welvaart. Vanuit een zusterband ontstaat in interessant verhaal over revolte binnen het toenmalige Duitsland.

14.10 & 16.10: Im Lauf der Zeit


Op het filmfestival van Cannes in 1976 kende Wim Wenders zijn internationale doorbraak met de vertoning van Im Lauf der Zeit. Als kijker kruipen we tijdens deze roadmovie mee achter het stuur met twee mannen. Bruno en Robert ontmoetten elkaar toevallig en trekken door het moderne Duitsland, elk met een eigen motief. Bruno herstelt bioscoopapparatuur, terwijl Robert een depressieve, van huis gevluchte kinderpsychiater is. Hun omzwervingen en emoties weet Wenders op stilistische wijze te vatten via de desolate landschappen, gefilmd in zwart-wit.

Viel Spaß!

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓