Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

DE GENERATIE - DE ONTSTEKING

REVIEW | EXPO
vr 22.03.2019 | 18:00

door Florence Baekelandt

De Generatie - De ontsteking

Vrijdagavond 22 maart mochten we eens een kijkje gaan nemen bij de tentoonstelling De Generatie. Het evenement vond plaats in een wat onbekende buurt dichtbij het Dampoortstation in Gent, maar een bord met daarop geschreven ‘You’re not lost, you’re here’ gaf aan dat we op onze bestemming waren aangekomen. Eenmaal binnen stonden we eerst en vooral al versteld van de geweldige locatie: een omgebouwde loods vormde het decor voor De Generatie. Met de steun van Alles kan en Stad Gent hebben drie  gepassioneerde mensen een jaar lang alles gegeven en hard gewerkt om van een oud en verlaten gebouw een kunstzinnige setting te maken dat ze voortaan De Ontsteking noemen. De Ontsteking wil vooral jong en creatief talent aantrekken en hen de ruimte bieden om te tonen wat ze in hun mars hebben. De Generatie was meteen de eerste tentoonstelling die er plaatsvond. Een succesvol begin van een veelbelovend initiatief, als je het ons vraagt.




De tentoonstelling stond hoofdzakelijk in teken van ‘decadentie’. Het Latijnse woord ‘decadentia’ betekent letterlijk ‘verval’, maar alle mogelijke interpretaties van het woord vormden een inspiratiebron voor deze tentoonstelling. Zo wilden de kunstenaars vooral aantonen dat schoonheid niet enkel bestaat in de puur esthetische zin van het woord, maar ook aanwezig is in de donkere dingen die ons omringen. Deze tentoonstelling onderzoekt hoe kunstenaars van dezelfde generatie elk hun eigen betekenis geven aan ‘decadentie’ en laat ons zien dat het vooral een zoektocht is naar materialisme en schoonheid aan de ene kant, maar ook naar verval en duisternis aan de andere kant.

Eén van de kunstenaars die een blijvende indruk maakt met zijn interpretatie van ‘decadentie’ is de Italiaan Giammarco Falcone. Vooral zijn werk Abisso was een echte eye-catcher. Deze twee schilderijen, hoewel niet meteen duidelijk is wat ze precies voorstellen, bezorgen je instant kippenvel. Na een kort woordje uitleg van de artiest zelf werd duidelijk hoe de schilderijen het uitgemergelde lijf van een man afbeelden die lijdt aan de pest. Falcone zoekt zijn inspiratie vooral bij Italiaanse kunstenaars die leefden in de periode van de barok, zo is zijn schilderij Abisso een geknipt fragment uit één van de werken van kunstenaar Michelangelo Merisi da Caravaggio. Hij kopieerde zijn technieken, en doet ze op een eigenzinnige manier herleven. De donkere kleuren en het letterlijke ‘verval’ van het lichaam op het schilderij volstaan om te weten waarom dit schilderwerk naadloos past binnen het thema van de tentoonstelling


Twee kunstenaressen die ook een interessante kijk geven op het woord ‘decadentie’ zijn Oshin Albrecht  en Melissa Mabesoone, die zich samen ook wel Buren laten noemen. Hun kunstwerken, Marble and Concrete, zijn eigenlijk twee video’s, waarin beide artiesten zelf het woord voeren. In hun twee fictieve reclamespotjes wordt met een cynische blik gekeken naar de rol van de vrouw in de publiciteit. Zij wordt maar al te vaak voorgesteld als een lustobject dat de verkoop van het product moet stimuleren. In de video’s maken Melissa en Oshin zelf reclame voor beton en marmer, twee bouwmaterialen die nauwelijks enige emotie oproepen. Toch promoten de twee dames op een sensuele manier hun product om zo stiekem de spot te drijven met het oppervlakkige karakter van reclame vandaag de dag.





Vanzelfsprekend viel er nog veel meer talent te bewonderen op de tentoonstelling. Chocolate Fantasies van Reinout Dewulf en Roeland van Trigt bijvoorbeeld, is een eerder interactief kunstwerk die de Ferrero Rocher-liefhebbers onder ons zeker zal weten te bekoren. Verder zijn ook de werken van beloftevolle artiesten zoals Marlies De Clerck en Stephane Vervaecke aanwezig. De combinatie van diepzinnige werken en een originele setting maken deze tentoonstelling absoluut de moeite waard!

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓