Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

Play & Produce - Vooruit - Poppunt

NONE | MUZIEK
za 10.11.2012 | 12:00

door

Had je zaterdagmiddag een bom gedropt op de Vooruit, dan zou er heel wat minder feest zijn in de Belgische clubs. Iedereen die zich ook maar een beetje met elektronische muziek bezig houdt, was aanwezig op Play & Produce. Het resultaat is een mix van springerige urban kids tot een meer ervaren garde. Maar één ding hebben ze gemeenschappelijk: een honger naar informatie. Daarvoor zaten ze bij Play & Produce goed. Het was het uitgelezen moment om bij te leren en eens te polsen hoe ver je stond als dj of producer.

 

Er hangt een vriendelijke en relaxte sfeer in de Vooruit. Groepjes bezoekers buigen zich het hoofd over het bomvolle programma. Keuze in overvloed. Van een technische workshop over het mixen en opnemen in Pro Tools 10 tot een lezing over hoe je te profileren op sociale media. Zo was er ook een masterclass van DJ Bobby Ewing. Hij legt uit hoe je ‘escape routes’ gebruikt in je set:

 

 

Het moment van de waarheid speelt zich af in het café van de Vooruit, want daar valt het verdict of je als beginnende dj eigenlijk wel goed bezig bent. Vooraf kon je een demo insturen, die werd dan beluisterd door een professioneel duo. Tijdens Play & Produce kreeg je feedback op je set. Ook de jongens van Tempogeist kregen de mening te horen van twee ervaringsdeskundigen:

 

 

Er stromen alsmaar meer bezoekers toe. De organisatie houdt de touwtjes strak in handen en de vrijwilligerswerking is een geoliede machine die draait op volle toeren. Organisator Wim Thys heeft het razend druk, maar hij lijkt tevreden. Poppunt organiseert Play & Produce voor de derde keer. En ook dit jaar is het een succes. Wim vertelt over het ontstaan van het event:

 

 

Administratieve jungle

 

Als artiest ontsnap je niet aan een hoop administratief gedoe. Hoe je het bos door de bomen ziet kwam je te weten bij de infosessie: The Road to Fame. Up High Collective is een collectief dat zich bezig houdt met visuals en geluid. Hun live shows vervelen nooit en onder andere Studio Brussel maar ook KCRW, een radiostation uit Los Angeles, pikten hen op. Eén van de jongens van het collectief, vuurde al zijn vragen af op een klein team van experts. Up High Collective figureerde als casestudy in de infosessie. Dat zorgde voor interactie en dynamiek waarmee een droge lezing over vennootschappen handig werd ontweken.

 

Koen Huyghebaert, specialist in organisatievormen in de artistieke sector, waarschuwde voor uit de hand gelopen vzw’s. Als je veel inkomsten hebt en jezelf teveel cadeautjes doet (lees: iPads en gsm’s kopen of iets te hoge bedragen doorsluizen naar je eigen rekening), dan kan je er donder op zeggen dat de fiscus nogal prikkelbaar zal reageren. In het slechtste geval betaal je dezelfde belastingen betalen als bvba’s en nv’s. Huyghebaert drukte iedere artiest op het hart om dit nauwlettend in de gaten te houden. Hoewel het zaaltje niet volledig vol zat, viel het op dat er over dit onderwerp nog heel veel onwetendheid bestaat. Anderhalf uur was dan ook niet voldoende om alle vragen te beantwoorden. Diegenen die nog op hun honger zaten konden na de lezing terecht bij t-heater in het café.

 

Change

 

De muziekwereld heeft de afgelopen tien jaar een hele metamorfose ondergaan. Alles verandert razendsnel en dat maakt het een pak gecompliceerder. De komst van het internet heeft daar veel mee te maken. Jan Pauly, adviesverantwoordelijke bij Poppunt, gaf een lezing over het online releasen van tracks. Dj’s kunnen heel gemakkelijk hun sets verspreiden via internet. Maar welke set zet je online en hoelang? En welke sets zijn betalend? En via welke downloadstore verkoop je je set? En wat krijg je daar dan voor? Een hoop vragen waarop Pauly in een heldere presentatie antwoord op geeft.

 

‘Als je je set wilt verkopen op een downloadstore zoals iTunes, dan moet je hen contacteren via een aggregator.’ Steekt Jan Pauly van wal. ‘Aggregators zijn de schakel tussen uw tracks en de downloadstores. Ze hebben overeenkomsten met verschillende downloadstores en bieden muziek van artiesten aan. Jij betaalt de aggregator een bepaald bedrag voor hun diensten.' 'Maar, let op,’ waarschuwt Pauly, ‘iedere aggregator heeft zijn eigen formule. Bekijk en onderzoek het zoals een gsm-abonnement. Bij sommigen betaal je jaarlijks een bedrag, bij anderen wordt er een percentage afgehouden van je inkomsten. Lees en dubbelcheck alles vooraleer je I accept the terms and conditions aanklikt, het bespaart je achteraf een hoop onaangename verrassingen.’ gaat hij door.

 

Jan Pauly praat nog even na over ondernemerschap, de verschuiving van acces naar ownership en het mysterie van ‘buzz’:

 

 

Internet zorgt er voor dat dj-en een pak toegankelijker wordt. Met je laptop en een gedownload dj-programma kan je al flink experimenteren. Organisator Wim Thys licht toe:

 

 

 

 

Terwijl het buiten donker is geworden, heerst er een gezellige drukte in de Vooruit. Het valt op dat er ook stevig genetwerkt wordt tijdens Play & Produce. Ouwe rotten geven elkaar een update waarmee ze op dit moment bezig zijn en newbies vragen raad aan hun persoonlijke helden.

 

 

Het succes van deze derde editie bewijst dat Play & Produce niet zomaar een voltreffer is maar dat het informatie-event voor dj’s en producers in de eerste plaats gewoon broodnodig is.

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓