Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

REVIEW & INTERVIEW | MASEGO, EMY (SUPPORT) | VOORUIT

INTERVIEW | MUZIEK
di 25.09.2018 | 17:30

door Mattias Willems

De autodidact Masego bracht op 7 september zijn eerste studioalbum ‘Lady Lady’ uit. Momenteel is hij aan het touren en dinsdagavond was het publiek in de Vooruit aan de beurt om te proeven van wat hij zelf ‘an emotional trip’ noemt. De support act van de avond was Emy. Een ingetogen, maar straffe madam die je opwarmde met haar soul en indiepop.

 

Emy: Een ingetogen, luchtige set die meer intimiteit verdiende.

 

Emy, een Belgische solo-artieste uit Deinze, mocht het publiek opwarmen voor de womanizer Masego himself. Een zacht begin van de avond alvorens het testosteron-geweld losbarstte. Ondanks haar beperkte repertoire van eigen nummers wist ze het Gentse publiek snel warm te krijgen. Na het eerste nummer klonken de eerste ‘whoohoos’ al door de zaal.

 

Met haar zachte stem die wat weg heeft van Jorja Smith en Amy Winehouse, toverde Emy de Vooruit om tot een gezellige huiskamer op een koude winteravond waar iedereen knus tegen elkaar zit.

 

Een paar nummers verder viel het op dat het publiek nogal rumoerig was. Het is natuurlijk niet zo gemakkelijk om support-act te zijn van Masego, die een meer energieke show brengt. Tussen de nummers sprak Emy het publiek toe op een rustige, timide manier, waar met sympathie op gereageerd werd. Als het nu ook muisstil was tijdens haar nummers, was het helemaal af geweest. Emy toonde ons dat haar potentieel groot is en dat haar toegankelijke stem en haar persoonlijkheid zelfs nog meer muzikale omkadering verdienen. Zeker iemand om sterk in de gaten te houden.

Na het eerste nummer klonken de eerste ‘whoohoos’ al door de zaal

Masego: Het publiek vragen om te schreeuwen als hij water drinkt.

 

Masego: Traphouse Jazz Prodigy Child. Zo werd hij aangekondigd op de affiche in de gangen van de Vooruit. Veelbelovende woorden van Democrazy. Er werd uitgekeken naar zijn nieuwe show met live band en de voorstelling van zijn eerste full length album ‘Lady Lady’. Of hij de verwachtingen kon inlossen? Deels wel, deels niet.

 

Beginnen deed Masego met een knaller, namelijk de Youtube hit ‘Tadow’. Meer dan 50 miljoen keer bekeken op Youtube, en dat voelde je ook in de zaal. Vanaf de eerste akkoorden die uit de gitaar kwamen, heerste extase in de zaal. Masego liep op zijn gemakje het podium op met zijn signature instrument: de saxofoon. Een leuke en verwende start van de show, maar ook gedurfd. Onmiddellijk starten met je bekendste nummer is slim om het publiek mee te krijgen, maar dat was niet zo noodzakelijk.

 

Na de energieke start van het concert was het de beurt aan de single ‘Lady Lady’, de promo track van het album. Masego stond als een echte womanizer zijn ding te doen en dat hebben de trommelvliezen ook geweten. ‘It’s gonna be sweat’, zoals hij eerder die dag beloofde in de radiostudio van Urgent.fm (zie onderaan dit artikel). Zweten deed de Vooruit ongetwijfeld de eerste vier nummers, daarna koelde het publiek helaas af.

 

If I’m drinking water, you shout


Masego telde tot drie en het publiek riep wanneer hij water dronk. Een ietwat arrogant en onnodig intermezzo in de show. Masego is een geboren showman op en naast het podium, maar helaas niet altijd gerelateerd aan zijn muziek. Het publiek deed wel enthousiast mee, maar er waren toch ook een paar verbaasde gezichten te zien.

 

De rest van de show was goed opgebouwd met leuke interacties met het publiek, die deze keer wel goed aanleunden bij de nummers die hij bracht. Zonder het stukje met het water drinken had het ook perfect gekund.

 

Rappers worden al snel geassocieerd met dikke stapels cash geld, terwijl Masego net doet denken aan zwoel dansen op traphouse jazz nummers. Dit idee doorbrak Masego door aan het einde van zijn set doodleuk een pakketje van ongeveer veertig briefjes van twintig euro het publiek in te gooien. Een afknapper voor velen en je voelde de sfeer zakken. Wat een euforisch einde moest zijn voor iedereen werd slechts een gelukkig einde voor enkele grijpgrage winnaars van een eurobiljetje.

  

De nieuwe liveband van Masego was dan weer wel van hoge kwaliteit. Al werd die kwaliteit niet altijd goed gebruikt. De show in de Charlatan vorig jaar was een semi-live set met een dj die de instrumentals speelde met Masego’s bekende loop station en sax. Er werd verwacht van het concert in Vooruit dat de liveband een extra zou toevoegen, maar we bleven soms nog wat hongerig achter. Er werden bij sommige nummers nog te veel opgenomen instrumentals afgespeeld waar de live-band niet veel meer aan toevoegde. Wel moet gezegd worden dat de muzikanten het fantastische deden qua samenspel met de extravagante Masego. Een plezier om naar te kijken, zolang het muzikaal goed ging. Zo nam Masego op het einde van de show plaats achter de drum. Alle aandacht ging naar hem, behalve die van de geluidsman, wat aantoont dat de live-band iets gestroomlijnder kon.

 

Masego’s nieuwe plaat ‘Lady Lady’ mag dan wel iets ingetoger zijn dan zijn vorige twee EP’s, hij wist het Gentse publiek al bij al toch goed te bespelen. Een geboren showman en bovendien een fantastische muzikant met een klein (en schattig) rappers imago.

 

Voor Masego het podium van Kunstencentrum Vooruit opkroop, kwam hij eerst bij ons langs in de studio. Vers van de pers kwam hij aan het Belgische publiek zijn nieuwe plaat Lady Lady voorstellen. Masego's muziek wordt omschreven als traphouse Jazz, maar daar is hij het niet altijd mee eens. Naast zijn creatief proces tijdens zijn carrière praatten we ook over de kerk waar hij zijn eerste noten leerde spelen en rituelen tussen backstage en podium.

 

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓