Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

PREVIEW | CASTING LAM GODS | NTGENT

PREVIEW | PODIUM
do 22.03.2018 | 14:45

door Delphine Desimpel

Al enkele dagen staat het Lam Gods in een storm: NTGent wil een herinterpretatie van het schilderij van de gebroeders Van Eyck opvoeren. Bij de castingoproep werd de boodschap verspreid dat ze op zoek waren naar mensen die strijden voor hun overtuigingen. In de oproep zeggen ze expliciet dat ook IS-strijders welkom zijn.

 

 

Dit was genoeg om volledig Vlaanderen te laten steigeren. Is het verantwoord ex-Syriëstrijders mee op het podium te trekken als een moderne interpretatie van het Lam Gods voor een nieuw stuk van NTGent? In hoeverre zijn die keuzes te verantwoorden door de argumentatie van artistieke vrijheid? Zowel politici als mediëvisten besloten hun mening hierover te delen. In het persbericht van NTGent dat erop volgde, was het duidelijk: “Geen Syriëstrijders dus. Dat was en is ook nooit de bedoeling. NTGent werkt niet met, noch geeft een podium aan, criminele terroristen.”

 

Naar aanleiding van de hetze, werd de pers uitgenodigd voor een officieel statement van Milo Rau, de regisseur van het stuk. NTGent gaf ook de mogelijkheid aan de pers om de casting van vier kandidaten mee te volgen. In de zaal van het Arca-theater namen enkele persleden plaats om de selectie van de personages mee te volgen. Geen monoloog improviseren of een personage interpreteren deze keer. In het midden van de scène stond 1 tafel, vier stoelen, onder drie felle spotlichten. Het was alsof we zelf in een theaterstuk zaten; unieke persoonlijkheden en intrigerende vragen. Mensen die zich kandidaat stellen als Adam of Eva wordt gevraagd om plaats te nemen en zich naast emotioneel ook fysiek bloot te geven voor Milo Rau, regisseur en artistiek directeur van NTGent en twee andere medewerkers van het stuk.

 

 

De casting gaat voorbij de grenzen van een interview en af en toe wordt het meer een begeesterd gesprek.

 

 

Worden wij als pers voor de gek gehouden? Vooral bij de vragen waar het woordje ‘ISIS’, ‘huidige maatschappij’ en ‘Syriëstrijder’ vielen, kon je de journalisten gretig zien schrijven. Nergens werd er expliciet gezegd dat er een dergelijk personage gecast zou worden, wel werd er gepolst bij de kandidaten of zij zouden kunnen samenwerken met ‘bijvoorbeeld een ex-Syriëstrijder’.

 

De vier kandidaten die de revue passeren, hebben nooit op de planken gestaan maar zijn ervan overtuigd dat hun ervaringen van hen goede acteurs maken. Op basis van weloverwogen vragen gaat Milo Rau aan de slag. De casting gaat voorbij de grenzen van een interview en af en toe wordt het meer een begeesterd gesprek. Nooit verzwakt de belangstelling van Milo, telkens blijven de geïnteresseerde vragen en opmerkingen elkaar opvolgen.

 

Milo Rau en zijn team gaan op zoek naar intense verhalen en uitgesproken persoonlijkheden die de hedendaagse interpretatie van het schilderij kunnen vormgeven. De vier mensen stelden zichzelf kandidaat als een hedendaags personage uit het Lam Gods. De man die Adam wil vertolken, gaf zijn personage een existentialistische interpretatie, want werd God in feite niet verworpen door zijn eigen creatie? Zowel Sartre als Camus werden terloops aangehaald en er werd gefilosofeerd over de Verboden Vrucht en de essentie van vrije wil. De applicant voor kruisvaarder wikt en weegt zijn woorden wanneer gevraagd wordt hoe hij staat tegenover Syriëstrijders die een platform aangereikt krijgen. Hij noemt de huidige maatschappij na even nadenken: ‘iets met immigratietoestanden’. De man die als rechter opkomt, spreekt zich voorzichtig uit over het juridisch systeem. En laat daarna vallen: “c’est parcontre plus simple de parler d’injustice, que de justice“.

 

15 karakters, waaronder een moderne interpretatie van de kruisvaarder. 

 

De sterke dialogen worden afgewisseld met luchtige momenten. Een Eva heeft het over haar boks-kimono, een Rechtvaardige Rechter gooit een boek langs het hoofd van Rau en een spotlicht geeft de geest wanneer een Kruisvaarder de woorden “God is liefde” uitspreekt.

 

Na een intense twee uur vult de zaal zich met pers. Milo Rau en Pablo Fernandez Alonso, hoofd communicatieafdeling en bedrijfsontwikkeling bij NTGent, nemen plaats aan dezelfde tafel, gericht naar het publiek deze keer. Hij leest een tekst voor met als kern: een einde aan een nieuwe discussie brengen. Er zal geen nieuwe verklaring afgelegd worden. Het plan voor het vervolg van de castings en het stuk? 15 karakters, waaronder een moderne interpretatie van de kruisvaarder. En daar kunnen ook mensen bij horen die al hun straf uitgezeten hebben. Hij wil op het podium een doorsnede van onze huidige samenleving opstellen en daar ziet hij Gent als het ideale voorbeeld, met als opzet om ook herkenbaar te zijn voor een ander publiek in een ander land. De vorm van het stuk is nog onzeker, afhankelijk van wie er gecast wordt. Het is de bedoeling dat de mensen die gecast worden als zichzelf op podium staan, met al hun ervaringen en persoonlijkheden om zo een realistische, huidige variant van het Lam Gods te maken. Het stuk gaat op 28 september in première in NTGent.

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓