Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

REVIEW | LOVE ME NOT | ONE SHOT CINEMA

REVIEW | FILM
do 07.12.2017 | 20:00

door Ben Ghyselinck

Een nieuwe maand, dus ook een nieuw film in het One Shot Cinema programma van Film Fest Gent. Elke maand kan je op donderdagavond in Sphinx Cinema terecht voor een in de Belgische bioscopen onuitgebrachte film die we volgens Patrick Duynslaegher niet mogen missen. In december is het de beurt aan het Griekse Love Me Not van Alexandros Avranas.

 

Een welgesteld koppel neemt een jonge migrante in huis om hun draagmoeder te zijn. De vrouwen groeien langzaam naar elkaar toe terwijl de man op zakenreis is. De vrouw des huizes toont zich steeds somberder. Na een confrontatie met het meisje, stapt ze in de auto en gaat er vandoor. De volgende ochtend wordt haar lichaam teruggevonden in het wrak van haar wagen. De film kondigt zich aan als een Griekse tragedie. Wie echter een aangrijpend drama verwacht over de beweegreden van een vrouw aan de vooravond van het moederschap wanneer het noodlot toeslaat, is er aan voor de moeite. Regisseur Avranas is met Love Me Not aan zijn vierde langspeelfilm toe. De film past binnen de Greek Weird Wave Cinema, waaronder ook The Lobster van, inderdaad, de Griek Yorgos Lanthimos past. Verwacht je dus aan een eerder kille stijl en vooral bevreemdende situaties.

 

Het niveau van The Lobster blijft echter onaangeroerd. De jonge migrante acteert ondermaats, met stereotype handelingen om emoties over te brengen zonder geloofwaardige inleving. Het koppel, dat nooit bij naam wordt genoemd, brengt het er gelukkig beter van af. Dankzij verrassende plotwendingen blijft dit verhaal over hebzucht, want daar gaat het in se over, interesseren. Gedreven door geldgewin krijgen we niet de mooiste kant van de mens te zien. Avranas daagt de moraliteit van de kijker hierdoor uit. Welk daad is de ergste? Wie is nu de slechterik? Kan je medelijden hebben met iemand die verkeerdelijk heeft gehandeld? We kunnen moeilijk een antwoord bieden op de morele vraagstukken die Avranas ons voorschotelt. Waar de personages van Lanthimos gedreven worden door overlevingsdrang of begeerte, stuwt hebzucht die van Avranas. Net dat verschil houdt ons als kijker op afstand. Zit de schoonheid en kracht van een film niet in die pure basisemoties als liefde, woede, verdriet of schaamte eerder dan in de hebzucht van onze maatschappij?

 

Helemaal overtuigd van de nieuwe One Shot Cinema zijn we dus niet. Lag de lat te hoog met Lanthimos in het achterhoofd? Mogelijks, hoewel Love Me Not afsluit met een knappe eindscène, waar het diëgetisch geluid andermaal zijn meerwaarde toont in deze film. Avranas toont zich een filmmaker met oog voor detail wat betreft beeld en geluid. Als hij diezelfde detaillering in de dialogen en het spel van de acteurs kan krijgen, gaan we met plezier naar zijn volgende film kijken. Je kunt Love Me Not nog gaan bekijken op donderdag 14 en 21 december in Sphinx Cinema.

 

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓