Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

FACES ON TV | KERK

REVIEW | MUZIEK
wo 16.11.2016 | 20:30

door Joséphine Vandekerckhove

2016 was op zijn zachtst gezegd een topjaar voor muzikale duizendpoot Jasper Maekelberg. Als producer wordt de jonge Gentenaar getipt als de nieuwe revelatie in de Belgische muziekwereld door zijn samenwerking met toppers als Gabriel RiozBazartMintzkovSoldier’s Heart en Nordmann. Daarnaast treedt hij ook op als gitarist bij het succesvolle soloproject Warhaus van Balthazar frontman Maarten Devoldere. Met Maekelbergs eigen project Faces on TV trok hij woensdagavond naar KERK in Gentbrugge waar hij de concertgangers wist te verleiden met zijn zwoele en opzwepende nummers.

 

In het decor van een mysterieus verlicht voormalig fabrieksgebouw betreden muzikanten Ruben Vanhoutte (drum) Sander Verstraete (bas), Dienne Bogaerts (keyboards) en Jasper Maekelberg (zang, gitaar) het podium. Met een langzame opbouw aan intense beats en exotische klanken van nummers If I could en It’s coming in wordt de toon van de avond meteen gezet. Het publiek wordt klaargestoomd voor een sterk staaltje muzikale creativiteit, waarbij harde en zachte tonen elkaar afwisselen en een mix van elektronische klanken alle kanten op echoën.

 

Met nummers als Rats en Looking glass ontvouwt het concert zich als een constant spel van aantrekken en afstoten. De verleidingsdans van Faces on TV is er dan ook een van contrasten. Vredig en opzwepend, duister en energiek met ritmes die steeds gecounterd worden. Zo monden nummers als Moon en Gravity die schijnbaar rustig beginnen uit in een stortvloed aan muzikale klanken. Ondanks de dansbaarheid van de sensuele trippop blijft het gevarieerd publiek aan hipsterbaarden, jonge vrouwen en oudere muziekliefhebbers er tot ver in de eerste helft van het optreden vrij bedeesd bij staan.

 

De melancholische trippop van Faces on TV neemt langzaam de tijd om het publiek mee te nemen in hun verhaal. 

 

Door hun hit Traveling blind slaagt de band er wel in om het keurslijf van de toeschouwers in KERK enigszins te breken. Met een sound die sterk gelijkt op die van Balthazar nemen zij het publiek mee op een reis doorheen duistere oorden die doen denken aan de dromerige beelden van de knappe 360° videoclip die bij dit nummer hoort.

 

Veel beweging in de zaal zien we bij de bekendste nummers die de Gentse band voor het laatst heeft bewaard. De vrolijke tonen van het krachtige Love/dead staan wederom in schril contrast met de donkere teksten die Maekelberg de zaal in zingt. Een duistere romantiek die doet denken aan Warhola en Warhaus waar de frontman tevens aan meewerkte, maar ook invloeden van Thom YorkePortisheadBeckFlying Lotus en Gorillaz zijn onmiskenbaar aanwezig. Naar het einde toe weet de jonge Gentenaar de zaal muisstil te krijgen met het mooie Master Clockworks, waarmee hij de muzikale effecten even links laat liggen en zich van zijn meest kwetsbare kant toont.

 

De melancholische trippop van Faces on TV neemt langzaam de tijd om het publiek mee te nemen in hun verhaal. Hoewel de teksten van de nummers niet steeds verstaanbaar zijn, vertellen ze dit verhaal vooral door de sfeer die ze uitstekend weten op te bouwen.  De muzikale creativiteit van dit concert maakt een grote indruk en illustreert de bezieling van de muzikanten die bescheiden op het podium staan en zich laten verdwijnen in de muziek. Waar het geheel soms nog wat aan coherentie mist, vullen de bandleden dit aan met een oprechte zin om te spelen en een voeling voor experiment waarmee ze hun eigen muzikale taligheid ontwikkelen. Een knappe set die sterk doet verlangen naar het debuutalbum! 

 

Joséphine Vandekerckhove

 

Foto's: Tina Herbots

 

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓