Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

MAYDAY MAYDAY FESTIVAL | CAMPO

REVIEW | PODIUM
wo 27.04.2016 | 15:45

door Ben Ghyselinck

Het hoeft niet altijd een tot buiten de landgrenzen bekende curator te zijn om een interessant en aantrekkelijk kunstfestival op poten te zetten. Het Mayday Mayday Festival liet dit jaar opnieuw de kunststudenten van verschillende kunstopleidingen zelf aan het woord. Van het eerst tot laatste jaar,  allen kregen ze vrij spel om volop te experimenten en samen te werken in een ode aan het onaffe, zoals CAMPO het zo mooi verwoord. En we zouden Tumult.fm niet zijn, mochten we experimenten en samenwerkingen niet hoog in het vaandel dragen. Dus ook wij waren afgelopen weekend aanwezig op CAMPO victoria, dat ook dit jaar het decor vormde voor dit gratis jongemakersfestival.

 

Het programma stond bol van performances, installaties, tentoonstellingen en zelfs een luisterspel. En dit allemaal gebracht door om en bij de honderd studenten uit negen verschillende kunstopleidingen, van het KASK over het LUCA tot het RITCS en zelfs de Toneelacademie van Maastricht. Op de openingsdag was meteen al veel moois te zien. De muzikale performance LOUCHE van Maily Beyrens (LUCA) en Charlotte Symoens (Jazzstudio Antwerpen) bracht het talrijk opgekomen publiek in vervoering en ook de danssolo ouvertures van Louis Janssens (KASK) werd gesmaakt. De eerste dag werd sterk afgesloten door  Kim Karssen en Benjamin Abel Meirhaeghe, deze laatste was eerder dit jaar te bewonderen tijdens Tumult in Gent. Ditmaal was het vooral Karssen die het podium inpakte, daar waar Meirhaeghe op het einde inpikte.

 

 

Met subtiele humor, Hollandse brutaliteit en zelfs wat onzekerheid zetten Karssen en Meirheaghe een sterke prestatie neer.

 

Ook de andere dagen van het festival vonden veel mensen de weg naar het Fratersplein. We konden genieten van onder meer een uitzonderlijke zwemles voor het publiek dankzij Nathan, Arne & Joeri (KASK) onder de noemer, hou u vast, The Dutch-Belgian watterballet men’s team preparing for Olympic Games Rio 16 en het intrigerende J(N)Acht van Bjorn Elliot & Rosie Sommers (KASK), met veel volk zowel op als naast het podium. Er was ook ruimte voor de boeiende audiodocumentaire van Amber Meulenijzer (RITCS) en we onthouden ook de kwetsbare en vooral herkenbare An other performance door Stijn Van Erp (Toneelacademie Maastricht) over menselijke onzekerheid.

 

Na vier dagen ontdekken door zowel studenten als bezoekers, werd het festival afgesloten met een afterparty in de Roerkuip. Mayday Mayday is het soort festival waarvan je op voorhand niet weet wat te verwachten, maar waar je verzekerd bent om verrast, ontroerd en goedlachs terug te keren. En net dat is de kracht en schoonheid van dit festival en zijn jonge makers. Wij onthouden vooral mooie experimenten en kijken voor het eerst sinds lange tijd nog eens uit naar wat het volgende academiejaar zal brengen.

 

Foto: Benjamin Abel Meirhaeghe & Kim Karssen © Leontien Allemeersch

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓