Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

THE LAND OF THE ENLIGHTENED | SPHINX CINEMA

REVIEW | FILM
vr 01.04.2016 | 08:15

door Brecht Van den Broucke

The Land of the Enlightened geeft een onvatbaar maar tegelijkertijd realistisch beeld weer van een verloren generatie Afghaanse kinderen die proberen te overleven in een land gebrandmerkt door oorlog. De docufilm ging twee maanden geleden in wereldpremière op het prestigieuze Sundance Film Festival.  

 

Hij heeft een maand in een Chinese gevangenis gezeten, werd gezocht door de taliban en moest verschillende hinderlagen trotseren tijdens de opnames. Regisseur Piet-Jan De Pue heeft bijna letterlijk zijn leven gegeven voor zijn debuutfilm The Land of the Enlightened. Het heeft maar liefst zeven jaar geduurd om deze docufictie van anderhalf uur klaar te krijgen.

Een levenswerk gedrenkt in bloed, zweet en tranen.

 

Docufictie

 

De Pue kiest voor een cross-over tussen feit en fictie. Beelden zonder enscènering worden afgewisseld met geacteerde stukken. Op die manier wil hij de werkelijkheid zo goed mogelijk benaderen. We komen terecht in de harde wereld van Afghaanse kinderen die bendes vormen om in leven te blijven. Ze verhandelen kogels voor opium, spelen in oorlogsruïnes, ontmantelen mijnen en graven edelstenen op. Deze jongens zijn volwassen kinderen die binnenin de groep elk een functie uitoefenen en hun plaats kennen.

 

Terwijl dit jong groepje van overlevers vertoeft op een mijnenveld rond het vliegveld Bagram zien we ook het verhaal van Amerikaanse soldaten. Deze soldaten beleven het conflict op een geheel andere manier. De Pue toont hoe moeilijk het is om de rauwe werkelijkheid te vatten voor soldaten in een ‘comfortabele’ bunker. Wanneer het Amerikaanse leger besluit om de, in hun ogen, hopeloze Afghaanse oorlog te verlaten toont het groepje overlevers zich strijdlustig. Ze zijn zelfs bereid om het ooit zo prachtige paleis van Dzjengis Khan herop te bouwen, om daar dan later als koningen te leven.

 

De Pue slaagt er in om het ware gelaat van de Afghaanse oorlog op een heel originele manier te laten zien. De ‘Screen Daily’ spreekt ook niet onterecht over een “hypnotiserende combinatie van romantiek en rauw realisme”. De film doet het internationaal bijzonder goed en won vorige maand nog de prijs voor ‘Beste Fotografie’ op het Sundance Festival.

 

Mathieu Verstichel en Brecht Van den Brouck 

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓