Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

MIND THE BOOK I ILJA LEONARD PFEIJFFER & JOOST VANDECASTEELE | VOORUIT

REVIEW | BOEK
do 10.03.2016 | 19:00

door Zoë Hoornaert

Overwoekerd door haast evenveel haargroei, eenzelfde body mask index – naar 't schijnt – en een haat-liefdeverhouding met steden. Ilja Leonard Pfeijffer en Joost Vandecasteele stellen in een dubbelinterview op het Mind the Book festival elk hun schrijfsel voor dat nog half geurt naar de drukpers.

 

Moderator zijn van deze twee mannen lijkt in ieder geval een stressvol geschenk. De rode blos en trillende stem van Dirk Leyman zijn een geruststelling voor menig jongeling in de zaal. Eens ook Joost Vandecasteele aangepast is aan het broeierige lichtschijnsel, is die vaak niet meer te houden. Vreemde opmerkingen gutsen uit zijn mond – waarschijnlijk omdat er ook binnen in zijn hoofd eenzelfde woordensoep heerst – en zorgen voor pijnlijk, doch vriendelijk gegrinnik in de zaal. Waarna ook Leyman af en toe met precisie steken onder water uitdeelt, waardoor dat literair sfeertje vredig stand houdt.

 

Ook in de literatuur duikt Vandecasteele met zijn laatste creatie een andere wereld in. In Jungle is een man met een roman zoekende naar een uitgeverij (een verwijzing naar zijn lot toen de Bezige Bij Antwerpen de deuren enkele jaren geleden sloot). Hiervoor reist hij de hele wereld rond, maar binnen de dunne grens tussen fictie en realiteit, het reële en de virtualiteit. Een boek die aanvangt met de zin “Ik begin met een leugen”, is zowel een indekking als een voordeel. In Jungle viert de vreemdheid hoogtij. In een ongepolijste schrijfstijl worden de regels van de werkelijkheid omvergeworpen. Een vette knipoog naar de games met hun cheatcodes. Alleen de vreemdheid zal ons redden volgens Vandecasteele. Het is een genre op zich, die bebaarde man. En dat onderstreept hij ook herhaaldelijk tijdens het interview. Hij is niet zoals die doorwrochte schrijver naast hem die mooie zinnen uit zijn mouwen schudt, maar een pulpschrijver en bovendien zelf verknocht aan dat B-genre. Misschien net daarom dat er na zijn geanimeerde voorleessessie terecht wat meer sympathie opborrelt.

 

Daarnaast zorgt Ilja Leonard Pfeijffer voor tegengewicht. De schrijver die enkele jaren geleden Nederland verruilde voor het groezelige Genua, zorgt naast het toenemende Nederlands toerisme richting datzelfde Italiaanse stadje ook voor innemend schrijven. Brieven uit Genua is de pendant van zijn gelauwerde La Superba, al slaat hij met dit werk wel de autobiografische weg in. Erg confronterend zo blijkt en volgens hem ook de laatste keer dat hij zo onomwonden over zichzelf schrijft. Iedere brief uit de bundel werd ook daadwerkelijk verstuurd hetzij naar zijn moeder, een oude vriendin Geyla en zichzelf – al lag dat adresseren naar laatstgenoemde net iets moeilijker. Schrijverscollega’s, romances en drankzucht passeren zonder gêne in de brieven van de bohemien. Een heel dankbaar genre dat brievenschrijven, iets wat enkele schrijvers zoals wijlen Gerard Reve hem voordeden. Brieven uit Genua telt een slordige zevenhonderd pagina’s, maar blijkt te lezen als een trein. Dat de lezer ook in dit boek getrakteerd wordt op een uitgebalanceerde taal, welluidende zinnen (“De verliefdheid droop als dikke klodders van mijn gezicht”) en fijnzinnige humor bewijst hij met het fragment dat hij aan het einde voorleest.

 

De combinatie die op het eerste gezicht vrij vreemd leek te zijn, blijkt ook die verwachting in te lossen. De keren dat Joost Vandecasteele met zijn vaak misplaatste onhandige mopjes – ieder zijn genre – afsteekt tegen de geraffineerde taal van Pfeijffer, is soms wat knullig. Vooral voor een publiek die – aan het aantal La Superba’s die op schoten ligt te blinken en de lange signeerrij na het interview te zien –  vooral voor de noorderbuur gekomen schijnt te zijn. Desalniettemin lijkt het dat aan het einde van het dubbelinterview ieder wel weer wat lezersharten voor zich gewonnen heeft hetzij elk op hun eigen, authentieke manier. 

 

Mind the Book loopt nog tot zondag 13 maart.

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓