Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

REVIEW | JOIN THE REVOLUTION - ACTION ZOO HUMAIN

REVIEW | PODIUM
vr 18.12.2015 | 13:45

door Rozemarijn van Kalmthout

Action Zoo Humain zamelt geld in voor een nieuw project: ‘Artiesten zonder grenzen’. Met deze crowdfunding wilt het theatergezelschap precaire kunstenaars in de Arabische wereld ondersteunen. Join the Revolution kadert de inzamelingsactie, en is te zien in de foyer van de Opera. De host is Vooruit.

 

Tot Mohamed Bouazizi op 17 december 2010 met een zelfverbranding een reeks opstanden uitlokte waarop uiteindelijk de Jasmijnrevolutie volgde, voelden de broers Zouzou en Chokri Ben Chikha zich nooit verbonden met Tunesië, het land van hun ouders. De Arabische Lente werd een feit, en vijf jaar na Bouzizi’s actie zet Action Zoo Humain zich in voor het herstellende land. Het uiteindelijk doel van de inzamelingsactie is op 1 februari 2016 €10.000 te hebben opgehaald. Met het geld willen ze een theatergezelschap helpen te blijven bestaan en hen de mogelijkheid tot voorstellingen daar én hier bieden.

 

Join the Revolution is eerder een happening dan een voorstelling. Gekleed in barokke kostuums vertellen de vier theatermakers, Zouzou en Chokri Ben Chikha, Marijke Pinoy en Mourade Zeguindi, over hun reis naar Tunesië. Hoe zij tot het project kwamen en waarom het zo belangrijk is. Na de Jasmijnrevolutie trok het gezelschap naar Tunis, waar ze direct besloten hun bestaande voorstelling te schrappen. Ze waren geschrokken van de economische situatie, ze wilden iets doen. Zo kwamen ze bij 'Artiesten Zonder Grenzen'. Gedreven vertellen ze het belang van hun project, maar durven ook hun onzekerheid te laten zien. Waarom de kunstenaars wel helpen en de vrouwen in het binnenland niet? Vragen die opborrelen bij het publiek, maar waar zij het antwoord ook niet op weten. Van belang is dat er een begin is gemaakt. En wel met beelden en woorden die er niet om liegen. Zo herinnert de Tunesische danser Rochdi Belgasmi ons aan de geleden verliezen door in doeken gewikkelde dekens als lijken in stilte op de grond te leggen.

 

Esthetische hoogtepunten wisselen de gedreven pleidooien af, steeds de link tussen Europa en de Arabische wereld benadrukkend. De operazangeres Nora Khalouf zingt stukken uit Dido and Aeneas van de Engelse componist Purcell en zanger Whalid Ben Chikha ondersteunt de typisch Westerse uiting van Hoge kunst met Arabische tonen en melodieën. De opera van Purcell is trouwens zelf ook een link met Tunesië, omdat het zich daar afspeelt. De zeventiende eeuwse muziek van de opera krijgt een beat die wij kennen van de Arabische supermarkten hier in Gent. Het gezelschap drijft de spot met symbolen en stereotyperingen. Zo zet Chokri Ben Chikha de Tunesische danser op een zelf-gefabriceerde olifant. Dat dit een belachelijke actie is, een arabier op een olifant, maken acteurs hem direct duidelijk. Komisch, maar de serieuze toon wint het.

 

Action Zoo Humain slaagt er in om serieuze zaken zo neer te zetten dat ze aankomen, en onderwijl de absurditeit van de hedendaagse wereld komisch aan te kaarten. Ze maken dankbaar gebruik van de aanhouding van Zouzou Ben Chikha vanwege zijn verdachte verschijning in Ledeberg, enkele dagen voor de première. Er werd weer een link gelegd: Tunesië had Bouazizi, de revolutionaire held. Gent heeft nu Bouazouzou, een tragikomisch symbool voor de actuele angst voor Arabisch ogende mannen. Nog een probleem dat de Arabische wereld met de Westerse verbindt.

 

Join the Revolution ging afgelopen woensdag in première in Gent, en zal nog tot zaterdag in het operagebouw te zien zijn. Vanaf dan zal het nog naar Rotterdam, Brussel en Berchem afreizen. Marijke Pinoy kwam voor de première al eens bij ons praten over Join the Revolution. Dat fragment is hiernaast terug te luisteren.

 

www.actionzoohumain.be

 

Foto's: DvH

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓