Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

SIXTH SENSE TECHNOLOGIE

NONE | TEKST
di 14.04.2015 | 13:00

door Jens Osaer

Mobiele apparaten hebben een ongelofelijke evolutie gekend in de afgelopen jaren. In de 15 jaar sinds “iedereen” een GSM op zak heeft is er enorm veel veranderd. Wat voor de meesten begon als toestellen die enkel konden bellen en SMS’en, zijn nu mini-computers, consoles en zoveel meer geworden. De beste vergelijking is misschien nog een technologische versie van het Zwitserse zakmes. Maar waar gaat de technologie vanaf dit punt evolueren? Smartglasses zijn stilaan in de opkomst en deze zijn zeker een mogelijkheid. Een andere optie is Sixth Sense technologie.

In het kort: Sixth Sense Technology is een draagbaar toestel dat de fysieke wereld rond ons heen aanvult met digitale informatie en ons toestaat om met natuurlijke handbewegingen commando’s te geven.

De technologie die we nu bijna allemaal in onze broekzak hebben zitten is geweldig. Toon je iPhone aan een persoon uit de jaren 80 en die denkt dat je met een prop uit Star Trek gaan lopen bent. Maar hoe leuk en krachtig die technologie ook is, er is geen link met de echte wereld. Je zit met een toestel in je handen en je negeert de wereld rondom je. Informatie wordt nog steeds beperkt  tot papier of een digitaal scherm.

 

Het doel van Sixth Sense Technologie is om daar verandering in te brengen. Het toestel projecteert informatie over de echte wereld op eender welk oppervlak. Je kan je hand gebruiken als smartphone, je kan voor een blad papier opteren of je kan eender welke muur of tafel of elk ander mogelijk oppervlak gebruiken. Op deze manier wordt de wereld je computer, kijk je naar de dingen rond je zonder je technologie achter te moeten laten. Met 1 vingerbeweging kan je alle mogelijke informatie over een kunstwerk opzoeken terwijl je er naar kijkt. Je kan bellen of SMS’en en je hand als je klavier gebruiken, je kan zelfs videospelletjes spelen op een oppervlak naar keuze.

 

Het toestel (dat momenteel in zijn prototype fase is) bestaat uit een projector, een spiegel en een camera. De gebruiker draagt een klein toestel in zijn of haar zak. Deze zorgt voor de processing power. Deze is dus de computer. De projector gebruikt dus oppervlakken om op te projecteren en de camera kijkt naar de handbewegingen van de gebruiker, traceert deze en bepaalt zo wat de gebruiker wilt doen, allemaal aan de snelheid van een smartphone.

Aan de hand van visuele markers die de gebruiker op zijn of haar vingertoppen draagt kan de camera het verschil opmerken tussen de vingers van de gebruiker. Het aantal getraceerde vingers is volgens de ontwikkelaars enkel maar beperkt tot het aantal mogelijke verschillende kleuren voor de markers. Met andere woorden, zowel multi-touch als multi-user gebruik wordt ondersteund.

 

Via deze technologie is het dus perfect mogelijk om een film te kijken op het plafond van je slaapkamer, een grote kaart uit te halen op eender welke plaats, in- en uit te zoomen, informatie op te zoeken over alles rondom je, zelfs iedereen rondom je. Ook de kunstenaars onder ons worden niet vergeten. Je kan digitale tekeningen maken op elk oppervlak, wat betekent dat je zo groot- of kleinschalig kan gaan als je wilt, terwijl je alle bewerkingsopties van andere gelijkaardige mediums behoudt. Er komt een tijd waar we schermen achter ons kunnen laten en op een handige en onopvallende manier al onze favoriete technologie met ons kunnen meenemen. En die tijd is niet veraf.

 

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓