Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

MEDISCH GAMEN: HET KAN

REVIEW | TEKST
za 21.03.2015 | 13:45

door Jens Osaer

In België hangt er een stigma rond gamen. Vreemd genoeg zijn we een van de weinige landen waar dat nog het geval is. Het wordt veralgemeend tot een hobby voor kinderen, iets waar creatieve of intelligente mensen niets mee willen te maken hebben. Als we kijken naar andere landen, dan merken we dat games aanvaard worden als kunst (Er is intussen zelfs een game exhibitie in het Museum Of Modern Arts én in het Smithsonian museum), de pionier in innovatie op vlak van technologie en beeldkwaliteit (zonder de Playstation 3 was Bluray nooit zo snel populair geworden) en zelfs de medische wereld.

 

Enkele weken geleden verscheen via verschillende nieuws outlets het bericht dat Ubisoft een tablet game had uitgebracht die enkel te spelen was op doktersvoorschrift.
De game dient om de aandoening Amblyopie te bestrijden, wat gekenmerkt wordt door een lui of slecht functionerend oog.
De werking van de game is vrij simpel: Je draagt een oud 3D brilletje (zo’n prulding met 1 rode en 1 blauwe kant) en speelt op een tablet. De vijanden en objecten in het spel hebben ook een dergelijke kleur, zo zijn ze enkel zichtbaar als je beide ogen gebruikt. Sluit 1 oog en het wordt moeilijk om vijanden te zien, sluit het ander en het wordt moeilijk om objecten te zien.

Op deze manier leert de speler om beide ogen evenveel te gebruiken.

De theorie is dat dit een leukere manier is dan de alternatieven die de geneeskunde biedt.

Dig Rush,  un jeu vidéo accessible sur tablettes qui corrige le décalage de la perception visuelle entre les deux yeux, provoqué par l'amblyopie.

Deze game is echter niet zo uitzonderlijk als je zou denken, elk jaar komen er wel enkele games met een medisch nut uit, van apps die statistieken verzamelen om kanker-research op weg te helpen, tot een bloedsuiker-meter.

 

We overlopen even samen de interessantste.

 

DIDGET Blood Glucose Meter

Nintendo_Didget

De DIDGET Blood Glucose Meter is een toestel dat je kon aansluiten op de Nintendo DS. Het toestel was voorzien van dezelfde functies als een standaard glucose meter.

Een kind met diabetes die dit toestel had werd beloond voor het regelmatig meten van zijn/haar bloed en het op peil houden van de suikerspiegel. Deze beloning was over het algemeen een nieuw level in de bijhorende game.

Er is helaas geen opvolger gemaakt voor de 3DS. Wel opmerkelijk is dat de DIDGET niet eens het enige toestel in zijn soort was, zo was er ook de Glucoboy, die dezelfde functies had maar ook werkte op de Game Boy Advance.

 

Neuroracer en EVO

In 2013 werd er een paper gepubliceerd in het wetenschappelijk magazine Nature. Hierin werd de game Neuroracer gebruikt om de effecten aan te tonen die deze had op de cognitieve achteruitgang die gepaard gaat met ouder worden. De resultaten toonden aan dat deze achteruitgang veel minder zwaar was dan bij mensen die de game niet speelden. Vanuit die gedachtengang is een bedrijf begonnen aan het ontwikkelen van de tablet game EVO. In plaats van het racen en op verkeersborden letten zoals in Neuroracer werden spelers in EVO losgelaten in virtuele werelden. Hier hadden ze de opdacht om sterren, juwelen en aliens te verzamelen. De game wordt momenteel gebruikt in klinische testen om ADHD te bestrijden en vroege tekens van Alzheimers op te merken. Ook mensen met ernstig hersentrauma worden hiermee geholpen.

 

Plan-It Commander

Één op twintig kinderen in Amerika krijgt de diagnose van ADHD. Er bestaat veel twijfel over hoe terecht de meeste van deze diagnoses zijn, tot op het punt dat er zelfs mensen zijn die betwijfelen of de ziekte echt bestaat en of we er wel goed aan doen door zoveel kinderen te drogeren zodat ze braaf en stil zouden zijn tijdens de les. Plan-It Commander is een eventuele oplossing. De game is ontwikkeld in Nederland in een samenwerking tussen Janssen Pharmaceutica en de Rotterdamse game ontwikkelaar Ranj. Het spel is een avontuur van in totaal zo’n 40 uur gameplay waarin de spelers taken uitvoeren die hen helpen met concentratie, organisatie en sociale interacties.

 

Septris en SICKO

sicko

Niet enkel zieke mensen worden geholpen door de game wereld, ook dokters in opleiding hebben hier baat bij. Uit studies bleek dat artsen die gemiddeld 3 uur per week gamen ongeveer 30% minder fouten maakten dan de rest. Games hielpen hen met logisch redeneren en probleemoplossend denken. Vanuit die gedachte is de game Septris ontwikkeld. In Septris behandelt de speler een patiënt met de ziekte sepsis. Deze ziekte begint met tekenen van een bacteriële infectie en wordt al snel een levensbedreigende aandoening door het verhitten van het lichaam. Een vroege diagnose kan dus levens redden. In de game behandel je voorbeelden uit interactieve case studies en moet je zo de tekenen leren herkennen.

Onderzoekers aan Stanford University hebben dit model genomen en SICKO ontwikkeld, wat een afkorting is voor Surgical Improvement of Clinical Knowledge Ops. Deze game is gemaakt om chirurgen te helpen met chirurgische beslissingen te maken zonder echte mensen te betrekken. In de chirurgische opleiding worden toekomstige artsen getraind op een zeer technische manier, in de praktijk is technische kennis alleen niet genoeg. In deze game worden chirurgen op de proef gesteld door snel een behandeling te moeten samenstellen voor 3 verschillende cases van de 15 die geprogrammeerd zijn in het spel.

 

Er zijn nog een heel lange lijst aan games die in deze categorieën vallen. Er komen er ook steeds meer bij. Het is overduidelijk dat games en geneeskunde perfect samengaan met elkaar. Wanneer de stigma’s wegvallen en het potentieel van een technologie als deze wordt ingezien door de juiste mensen, zijn de mogelijkheden eindeloos.

 

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓