Cultuurplatform
van Urgent.fm
en cultuur- en onderwijspartners van de stad Gent

contact
partners

MAART IN ART CINEMA OFF OFF

NONE | FILM
wo 04.03.2015 | 15:00

door Bert De Geyter

Art Cinema OFFoff is een uniek vertonings- en onderzoeksplatform voor experimentele film. De OFFoffvertoningen blikken terug op de rijke filmgeschiedenis en haar meest obscure uithoeken. De protagonisten van de avant-gardefilm worden er getoetst aan actuele audiovisuele creaties van aanstormend talent. Het programma groeit steeds vanuit een focus op de vorm van de film: OFFoff schept de ruimte om te tonen wat er allemaal met film mogelijk is. Daarbij wordt resoluut gekozen voor werken die getuigen van een onderzoekende of deviante houding ten opzichte van het medium. De filmvertoningen worden in een breder perspectief geplaatst via lezingen, die het debat rond film gaande houden, en via experimentele live performances en concerten, die de vormaspecten van film in de praktijk onderzoeken. Zo is het witte doek van OFFoff elke voorstellingsavond opnieuw een ontmoetingsplaats voor liefhebbers, critici, onderzoekers en kunstenaars.

 

Op geregelde basis stormt het OFFoff team de Tumult.fm radioshow binnen om honderduit over talloze activiteiten te vertellen, en op de blog proberen wij van onze kant hun programma op maandelijkse basis bij te houden. Maart brengt dan ook weer heel wat moois en - hoe kan het ook anders - experimenteels aan et licht. Hierbij alvast een beknopt overzicht.

 

Donderdag 05/03 - OFFoff-ON: 20.30u, gratis  

Marijke De Roover invites Anne Holzer

 

Marijke De Roover nodigt Anne Holzer uit voor een lezing in OFFoff. Holzer zal de betekenis van kunst voor onze cultuur verbeelden in een multimediaal (powerpoint) spektakel. Holzer duidt onze cultuur aan de hand van losse associaties en duidelijke structuren die vanaf de middeleeuwen tot op de dag van vandaag onze wereld determineren. Zo legt ze de verbindingen bloot tussen het vroege christendom en tendensen binnen de hedendaagse kunst, door op zoek te gaan naar de essentie van dit alles, of beter: het alles. In haar lezing wordt zo onze hedendaagse context geduid en verklaard en een antwoord gegeven op de vraag naar de betekenis van kunst in een contemporaine wereld. 

 

 

 

Maandag 09/03 - PREVIEW COURTISANE – 20.30u                                                                                                          

 

Nathaniel Dorsky

Summer – US, 2013, 23’, kleur, 16mm, zonder geluid

February – US, 2014, 16’, kleur, 16mm, zonder geluid

Avraham – US, 2014, 20’, kleur, 16mm, zonder geluid

 

Jerome Hiler

Words of Mercury – US, 2012, 25’, kleur, 16mm, zonder geluid

 

Nathaniel Dorsky (1943, VS) startte al op elfjarige leeftijd met het maken van films op 8mm. Sinds de jaren ’70 woont en werkt hij samen met zijn partner Jerome Hiler in San Francisco. Zijn lyrische en poëtische stijl ontwikkelde zich geleidelijk in zijn meestal volledig stille films. Zijn lumineuze, subtiele en verstillende werk evoceert een ‘floating world’ waarin straatscènes, binnenopnames, natuur, rivieren en bossen transformeren in speeltijden van licht, ritme, kleur en schaduw.

 

 

Maandag 16/04 - BEYOND ART AND PORN – 20.30u                                                                                                       

 

Stephen Sayadian (aka Rinse Dream) 

Café Flesh  - US, 1982, 80’, kleur, dvd

 

Surrealistische nightmare art porn van de bovenste plank. Een apocalyptisch verhaal waarin we leven in een wereld die verdeeld is in seks negatives en seks positives. Enkel de laatsten zijn in staat lichamelijk contact te hebben, wat hen begeerlijke wezens maakt. Café Flesh is een obscuur ondergronds cabaret, een mix van vroege muziekvideo’s en expressionistische films, waar de seks negatives de seks positives in actie kunnen zien. 

 

Café Flesh is zonder twijfel de meest psychedelische en intellectuele cult pornofilm ooit gemaakt. Geproduceerd in 1982 gebruikt Stephen Sayadian de vroege aidsproblematiek en de nucleaire dreiging als hoofdmotieven voor zijn dystopische film. De film is een hallucinante inkijk in het Amerika van de jaren ’80: zijn problematiek, maar ook zijn eerste experimenten met videoclips. Angers invloed en esthetiek in de opkomst van de muziekvideo is onweerlegbaar; was Anger the godfather of de voorouder van videoclips, dan mag Sayadian met recht een van de oudste telgen genoemd worden. 

 

Sayadian begon in het experimenteel theater om via grafisch ontwerper, regisseur van stille films en een magazijnjob bij Hustler te eindigen als pornoregisseur bij hetzelfde Hustler. Naast Café Flesh maakte Sayadian onder andere Dr. Caligari, een remake van de klassieker Das Cabinet des Dr. Caligari van Robert Wiene.

 

 

 

Maandag 23/03 - PORT ACTIF – 20.30u                                                                                                                                                                                                                       Inleiding door Charlotte Van Buylaere

 

Wannes Missotten

Sonic Killers - BE, 2013, 1’, kleur, digitaal

 

Marie Lou Desmeules 

The Accident ‘Painting Surgeries’ - CA, 2009, 1’33’’, kleur, digitaal

 

Emmelie Martens 

Mandy’s borsten - BE, 2013, 1’11’’, kleur, digitaal

 

Jonathan Paepens 

Golden Taste of Honey - BE, 2014, 5’, kleur, digitaal

 

Gerben Gysels 

Gay Taste - BE, 2014, 35’’, kleur, digitaal

 

Robbert&Frank/Frank&Robbert 

A Documentary - BE, 2010, 17’, kleur, digitaal

 

Kati Heck 

Der springende Punkt – BE/DE, 2014, 20’, kleur, digitaal

 

Mont Saint Eugene 

Kosmos - BE, 2015, 3’46’’, kleur, digitaal, première 

 

Lucile Desamory & Patricia Gelise 

Clone Zone - BE, 2000, 13’, zwart-wit, super 8

 

Jaakko Pallasvuo 

Diamonds - FI, 2013, 12’52’’, kleur, digitaal

 

Port Actif is een Gentse organisatie die zich tot doel stelt om videokunstenaars te promoten in zowel binnen- als buitenland. 

Port Actif liet zich bij de samenstelling van deze avond leiden door drie terugkerende thematieken in de films van Kenneth Anger, zijnde homoseksualiteit, surrealisme en occultisme. Aan de hand van enkele jonge, en voornamelijk Belgische videasten wil Port Actif een inzage geven in de (al dan niet bewuste) invloed van Kenneth Angers esthetiek op hedendaagse videokunst in België. 

 

 

Maandag 30/03 - BODY TALK - 20.30u                                                                                                                                 

 

Stephen Dwoskin

Alone - US, 1963, 13’, zwart-wit, 16mm

Take Me - GB, 1969, 30’, zwart-wit, 16mm

 

Warren Sonbert en Wendy Appel

Amphetamine - US, 1966, 10’, zwart-wit, 16mm

 

De films van Dwoskin draaien rond het menselijke (meestal vrouwelijke) lichaam. Zijn films onderzoeken hoe het lichaam en de camera zich tot elkaar verhouden, en hoe vanuit een intiem spel de film wordt geschapen. Dwoskins films hangen nauw samen met de performance, waarin de performer de camera en de toeschouwer ‘verleidt’. De (seksuele) identiteit van de gefilmde wordt blootgelegd, onderzocht en tegelijkertijd gedocumenteerd.

Amphetamine van Warren Sonbert werd geschoten toen hij amper achttien jaar oud was. De film geeft een intieme blik in de seksuele en narcotische experimenten van een groep vrienden; sociale transgressie als voorbode van de ’68 revoluties. In Amphetamine valt de stijl van de latere werken van Sonbert al te herkennen: een mix van abstracte beelden met soms de schijn van een narratief.

 

↓  GERELATEERDE ARTIKELS  ↓